Úvod   Aktuality   Rozhovor: Metodika a podpora je pro Business Intelligence řešení nezbytná

Rozhovor: Metodika a podpora je pro Business Intelligence řešení nezbytná

23. 5. 2023

GIST IntelligenceControllingfinanční plánováníreportingalertingforecastingbusiness intelligenceOdborný článek
Filip Ježek
Filip Ježek produktový ředitel 

Správný konzultant dovede navrhnout funkční technické řešení, ale má i věcné znalosti a pomůže s definicí smysluplného obsahu, říká produktový ředitel společnosti GIST, Filip Ježek.

Rozhovor vyšel v dubnovém vydání magazínu CIO BUSINESS WORLD, které je věnováno problematice AI a Business Intelligence.

Lze ještě provozovat větší, ale i střední firmy bez nasazení nějakého typu Business Intelligence ve firemním IT?

Pokud by to skutečně někdo bez business intelligence (BI) zkoušel, stane se z manažera brzy spíš hasič, který bude pouze ve vleku událostí reagovat na problémy a bude hasit průšvihy, místo aby jim předcházel a skutečně firmu nebo své oddělení řídil. To se ovšem může stát i s nevhodným BI.

Od jaké velikosti firmy je to nezbytné?

Na velikosti nezáleží. BI není jen nástroj, ale odráží se ve způsobu práce s informacemi a způsobu uvažování a řízení. I pro malou firmu je BI nezbytné, protože malá společnost může být daleko citlivější na nepříznivé vlivy a je třeba je vyhodnocovat a reagovat včas. Nebo může být v malé firmě velký potenciál, který je třeba správně rozvíjet. Na to potřebují manažeři správné informace, a tedy BI.

Co byste doporučili organizaci, která se rozhodne nasadit BI?

Ze všeho nejdůležitější je získat pro projekt podporu budoucích uživatelů. Oni jsou ti nejdůležitější a pro ně se BI zavádí. Je potřeba jim naslouchat, zjistit, co by jim usnadnilo práci, případně jaké informace jim chybějí nebo jsou pro ně těžko nebo pozdě dostupné. Někdy si ani sami neuvědomují, že by něco mohlo fungovat jinak, a je potřeba jim v hledání přínosů BI pomoci. A pokud jde o firemní oblasti, které jsou nejdůležitější, záleží na každém podniku. Při diskuzi s manažery se brzy ukáže, kde by nasazení BI mělo největší přínos.

V čem je váš produkt GIST Intelligence jiný než ostatní BI řešení a jakou k jeho provozování poskytujete podnikům podporu?

GIST Intelligence je skutečně unikátní v mnoha ohledech, ale nejdůležitější na něm je, jak vzniká. Spolupráce s našimi zákazníky neobsahuje pouze dodávku nástroje, ale také konzultační a metodickou podporu pro oblasti controllingu a podpory řízení ve společnostech. Naši konzultanti mají obrovské věcné znalosti a dovedou nejen navrhnout funkční technické řešení, ale hlavně pomohou s definicí smysluplného obsahu. A zkušenost z projektů a potřeby našich uživatelů se následně zpětně promítají do nástroje.

GIST Intelligence vyvíjíme tak, aby co nejlépe dokázal pokrýt potřeby našich reálných projektů. Proto si troufáme říct, že GIST Intelligence je skvělý nástroj pro podporu controllingových činností, jako jsou reporting, komplexní plánování a controllingové transformace dat. Tím myslíme například různé výpočty kalkulací atd.

Stejně jako při zavádění BI spolupracujeme s našimi zákazníky i v režimu podpory. Mezi naším konzultantem a zákazníkem vzniká úzké pracovní pouto. Společně řešíme, jak BI a controllingové procesy dále rozvíjet, a pomáháme s přizpůsobením GIST Intelligence novým potřebám klienta.

S našimi zákazníky jsme v kontaktu neustále. Pořádáme pravidelné workshopy praktického controllingu, na kterých si vzájemně předáváme zkušenosti z praxe. Naši zákazníci si z nich odnášejí inspirace pro svou práci a my náměty na další vylepšení GIST Intelligence.

Jaké tři nejzajímavější funkce z GIST Intelligence byste vyzdvihl?

Pro mě to jsou alerting, uživatelská tvorba reportů a podpora plánování.

Alerting je nesmírně důležitá úloha BI. Je sice krásné, že nám BI ukáže například přesná čísla rentability zakázek, ale minimálně stejně důležité je dozvědět se, kterými zakázkami se vůbec máme zabývat. A to je právě úloha funkce alertingu, která dokáže identifikovat problémy k řešení, proaktivně informovat zodpovědného manažera a navést ho na správný report, kde může získat další informace.

Uživatelská tvorba reportů je jedním z příkladů, jak GIST Intelligence podporuje uživatele, kteří jsou silní věcně ve svém oboru, ale nemusejí být silní technicky. Přesto si sami dovedou vytvořit report, ve kterém zanalyzují data přesně tak, jak potřebují. A záleží jen na nich, jestli chtějí pracovat v Excelu, na webu nebo třeba vytvořit interaktivní dashboard.

Plánování a forecasting v GIST Intelligence umožní sestavení celopodnikového provázaného plánu a uřízení celého procesu. Skvělé na plánování je, že plánovat mohou ti, kteří danou oblast řídí. GIST Intelligence jim umožní zhmotnit v podobě plánu představu o směřování oblasti, kterou mají na starosti, podpořit tyto myšlenky čísly a zasadit je do souvislostí.

Jak by si měly společnosti vybrat implementátora BI?

Nejlepším měřítkem kvality dodavatele je práce, již odvedl pro jiné zákazníky. Ptal bych se právě jich nejen na technologickou kompetentnost dodavatele, ale i na jeho věcnou znalost, spolehlivost a dostupnost podpory. 

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.