Daty řízený růst společnosti USSPA

Daty řízený růst společnosti USSPA

Začátkem léta 2022 jsme společně s výkonným ředitelem společnosti USSPA, panem Janem Kadlecem rekapitulovali, jak jim práce s informacemi a controllingem pomáhá v cestě za úspěchem.

Případová studieStáhnout PDF

Růst výroby přes 30%
Se daří zvládat díky zavedení controllingu výroby.

Provázané plánování  
Napříč celou společností.

Přínosy controllingu 
V USSPA není oblast, kterou by neměli controllingově řízenu. 

Představení zákazníka

USSPA, s.r.o.

Společnost USSPA, s.r.o. je rodinná firma a největší ryze český výrobce vířivek a termálních bazénů swim spa.

Vířivky a celoroční bazény swim spa si užívají klienti ve více než 20 zemích světa. Kvalita a špičkový servis jsou pro společnost základními hodnotami.

 

PŘEDMĚT ČINNOSTI

Ryze český výrobce vířivek a průkopník hydroterapie.

DATUM VZNIKU 1995
POČET ZAMĚSTNANCŮ 120
TRŽBY ZA ROK 2021 261 000 000

“Čím kvalitnější informace máme, tím lépe můžeme komunikovat a máme díky tomu lepší vztahy se zaměstnanci, dodavateli a zákazníky.”

Daty řízený růst společnosti USSPA

Ing. Jan Kadlec
výkonný ředitel

USSPA a GIST

Spolupráce obou společností byla nastartována již v roce 2006. Tehdejší vedení USSPA si začalo uvědomovat nutnost zavedení ERP systému a jeho napojení na controllingový Business Intelligence nástroj. Největší rozvoj využívání controllingového systému GIST Intelligence nastal v roce 2018, kdy měla společnost USSPA za sebou řadu změn (nové vedení, nová produktová řada, naplno rozvinutý a využívaný systém SAP).

„V té době jsme začali řízeně plánovat růst přes čísla.“ říká Jan Kadlec, ředitel společnosti.

Daty řízený růst společnosti USSPA
Postup realizace v čase
Daty řízený růst společnosti USSPA

Controlling ziskovosti, servisu a prodeje

Prvním cílem implementace GIST Intelligence byly oblasti finance, servis, prodej a jeho úzké provázání s marketingem. Přehlednější sledování poptávek umožnilo lépe řídit celý systém prodeje. Podařilo se přesněji hodnotit úspěšnost marketingových kampaní. USSPA se dlouhodobě dařilo zvyšovat objem prodeje a díky tomu výrazně rostly požadavky na výrobu, kde začala chybět data…

Controlling výroby

Výroba vířivek zahrnuje práci s plasty, laminátem, dřevem i kovy. Každá vířivka je smontována ze čtyř hlavních polotovarů. A navíc se jedná o zakázkovou výrobu, kterou není možné plně automatizovat.

Více informací o controllingu výroby

Díky controllingu výroby mohou v USSPA mj. analyzovat produktivitu až v detailu montážních dělníků, ať už z pohledu odvedených časů vůči kalkulovaným dle jednotlivých operací, nebo i z pohledu využití pracovní doby jako takové. Dalším užitečným výstupem je dopředný pohled na plánované a dostupné kapacity.

“V datech lze například vyčíst, že i malé změny (jako například kvalitnější nebo opětovné proškolení na konkrétní operace) mohou v součtu přinést velké úspory a zlepšení. Dá se tedy říci, že s velmi malou energií můžeme dosáhnout velkého pokroku.” potvrzuje Jan Kadlec.

Díky zavedení controllingu výroby se daří zvládat 30-40% nárůst výroby meziročně.

Vzhledem k růstu prodejů i v zahraničí je pro společnost USSPA klíčové udržet vysokou produktivitu práce. Ruku v ruce s prací s daty zvedá USSPA produktivitu za současného zvyšování výrobních kapacit (rostou výrobní plochy, jsou implementovány nové technologie, trvale pokračuje nábor nových lidí do výroby. Kdyby uměli skokově navýšit kapacitu, rostlo by USSPA ještě dynamičtěji. „Aktuální dodací lhůta vířivky je 9 měsíců, k termínu se umíme zavázat, protože díky GISTu víme, že ve slíbeném termínu opravdu dodáme.

Controlling nákupu, logistiky a zásob

Dalším logickým krokem na cestě k „data driven společnosti“ bylo provázat výrobní controlling s controllingem nákupu, logistiky a zásob. Tyto oblasti společnost USSPA implementovala v průběhu covidového roku 2021.

Více informací

Díky controllingu nákupu, logistiky a zásob mohou v USSPA analyzovat vývojové trendy ve skladových zásobách, nákupních cenách a množství, identifikovat ležáky a hodnotit včasnost dodávek dle dodavatelů. Součástí je také krátkodobý a dlouhodobý plán stavu zásob s včasnou identifikací kritických položek, které vstupují do výroby.

“Aktuálně probíhá a v budoucnu nás asi ještě čeká spousta dramatických změn, které jsme díky GISTu, datům a číslům schopní identifikovat a být tak na ně připraveni.“

Poprodejní servis a zákaznická péče

„Protože obsluhujeme tisíce zákazníků po celé ČR i v zahraničí, je pro nás také klíčová poprodejní péče a zákaznický servis.“

Více informací

V rámci covidu společnost zaznamenala výrazný nárůst prodeje chemie a doplňků prostřednictvím e-shopu, který bylo potřeba analyzovat a především zefektivnit. Zároveň to byl impulz pro další rozvoj poprodejní péče. Na portále, najdou zákazníci vedle eshopu návody, videonávody, FAQ. Díky vyhodnocování dat mohou v USSPA upravit procesy i samotný obsah portálu. Správný obsah portálu zároveň tak v USSPA šetří kapacity například servisního oddělení. Obojí jim umožňuje větší profesionalitu a vede především k větší spokojenosti zákazníků.

Tyto procesy podporuje GIST Intelligence analýzou servisních hlášení i ticketů. Z nich je možné analyzovat například frekvenci typizovaných servisních zásahů, životnost a odolnost vybraných komponent vířivky a mnoho dalšího. Pomocí GIST Intelligence jsou dále analyzovány také dostupné logy nainstalovaných vířivek což je důležité pro vývoj nových produktů.

Sdílení informací - reporting

Reporty si v jednotlivých odděleních USSPA nenechávají jen pro sebe. Na pravidelných poradách je prezentují tak, aby všichni rozuměli kontextu, dávalo jim to smysl. V ERP totiž každý uživatel vidí většinou pouze svou část.

Více informací o reportingu

„Pro správné fungování je důležitá informovanost týmu – všichni vidí proč se děje to co se děje. Díky controllingu a datům, která vizualizují v souvislostech, se na firmu mohou všichni podívat z jiného úhlu pohledu a sledovat, jak výsledky jejich oddělení ovlivní celek.“

V USSPA dokonce některé reporty sdílejí "live" přímo s dodavateli, kteří mohou sledovat jak postupně mizí skladové zásoby a mohou se tak lépe připravit a včas dodat potřebné. V konečném důsledku to vede k lepším vztahům s dodavateli a spokojenosti všech stran.

„Čím kvalitnější informace máme, tím lépe můžeme komunikovat a máme díky tomu lepší vztahy se zaměstnanci, dodavateli a zákazníky.“

Plánování a provázanost plánů

Plánování a forecasting  je dalším významným přínosem a přidanou hodnotou nástroje GIST Intelligence. Proto, aby společnost USSPA mohla takto výrazně navyšovat objemy výroby, bylo nutné zjistit, zda je to vůbec teoreticky reálné. Toto by bez kvalitního controllingového nástroje nebylo možné.

2021 proběhl 30% nárůst výroby
2022 proběhl 40% nárůst výroby
2023 je v plánu další nárůst výroby

Více informací o plánování

V GIST Intelligence mohou provázaně plánovat prodej vířivek i příslušenství, režijní náklady, personální náklady a ukazatele.
Součástí je pohled na budoucí vývoj:

  • potřeby a dostupnosti výrobních kapacit
  • stavů skladů
  • stavu finančních prostředků

Controlling je často chápán jako záležitost financí, ovšem v USSPA plně vnímají přínosy controllingu pro celou společnost. Aktuálně si pan Kadlec při školení nového controllera uvědomil, že není oblast, kterou by v USSPA neměli controllingově řízenu.

“Díky controllingu jsme se naučili lépe řídit. Pokud nastanou situace, které neovlivním, minimálně o tom budu vědět. Mohu se lépe připravit a v budoucnu reagovat. Díky tomu uřídím i velmi složité situace.” Dodává Jan Kadlec výkonný ředitel společnosti.

Z našeho povídaní bylo zřejmé, že klíčovým uživatelem, hnací silou a dotahovačem controllingu v USSPA je přímo výkonný ředitel společnosti pan Jan Kadlec. I z toho je zřejmé, jaký význam řízení přes čísla ve společnosti přikládají. Jak závěrem sám podotknul: „Dělám to pro uživatele, kteří musí vidět okamžitý užitek. Pak nástroj rádi používají, neboť vědí, jak jim může pomoci.“

2024
18let
2006
spolupráce
Daty řízený růst společnosti USSPA

Chcete se stát daty řízenou společností stejně jako USSPA? Domluvte si s námi nezávaznou konzultaci.

ZDARMA provedeme audit controllingové podpory top managementu. Navrhneme řešení. 

+420 495 809 359
Rádi s Vámi probereme detaily, poradíme, kde začít. Zanechte nám kontakt, brzy se Vám ozveme.
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.