Úvod   Aktuality   Jak Business Intelligence a controlling pomůže zlepšit výkon výrobní společnosti

Jak Business Intelligence a controlling pomůže zlepšit výkon výrobní společnosti

6. 3. 2022

GIST IntelligenceControllingvýrobní controllingOdborný článek
Filip Ježek
Filip Ježek produktový ředitel 

Běžná praxe ve výrobním podniku:

Obchodní ředitel hodnotí výkonnost týmu, rentabilitu zákazníků a produktů. Výrobní ředitel hlídá efektivitu vytížení zdrojů a správnost kalkulací. Ředitel nákupu a logistiky sleduje zajištění materiálem a kvalitu dodavatelů. Finanční ředitel zajišťuje financování a analyzuje hospodářský výsledek.

Pokud kdokoli z nich učiní špatné rozhodnutí, projeví se to na výsledku celé společnosti.

Ale mají k rozhodování správné informace? A mají je včas?

Výrobní společnosti si dnes jasně uvědomují, že řízení na základě pravdivých a snadno dostupných informací vede k lepším výsledkům než řízení pouze dle intuice. Každá společnost, která již umí reportovat „jak si aktuálně stojí“, se nutně dostane k otázce typu: „Co můžeme udělat pro to, aby se náš výkon ještě zlepšil?“. 

Pro získání komplexních odpovědí pro podporu rozhodování celého managementu výrobní společnosti je třeba umět vytěžit a zpracovat velký objem dat z mnoha oblastí, propojit je a nalézt mezi nimi souvislosti. Zároveň je nutné jim rozumět a umět je interpretovat.

My z GISTu dodáváme Business Intelligence nástroje, ale zároveň nám vždy záleželo na tom, abychom perfektně rozuměli účelu jejich využívání. Proto umíme našim zákazníkům poradit s metodikou controllingu a naše řešení obsahují všechny relevantní oblasti důležité pro řízení společnosti.  

Níže uvádíme ty nejdůležitější z nich:
 
Controlling výroby

•    efektivita využití kapacit, příčiny prostojů
•    nekvalitní výroba a reklamace
•    plánování objemů a nákladů výroby
•    kalkulace produktů a polotovarů
•    odchylky norem spotřeby

Controlling nákupu, zásobování a logistiky

•    komplexní hodnocení dodavatelů,
•    objemy, ceny, bonusy, skonta, 
•    plánování nákupu a predikce potřeb
•    ABC, XYZ, ležáky, limity a anomálie,
•    náklady logistických služeb

Controlling prodeje

•    ziskovost a rentabilita produktů 
•    hodnocení odběratelů a obchodníků
•    odchylky cen, množství, sortimentu
•    slevy, bonusy, skonta 
•    plánování a forecasting prodeje

Controlling ziskovosti

•    manažerská výsledovka
•    náklady středisek s zakázek
•    kalkulace režií a vnitropodnik
•    plánování nákladů a výnosů

Controlling majetku, investic a financování

•    skladba majetku, investice
•    potřeba a cena kapitálu
•    pohledávky a závazky, platební kalendář
•    KPI a finanční ukazatele
•    finanční plánování

Personální controlling

•    osobní náklady a jejich plánování
•    struktura a kvalifikace personálu
•    využívání pracovního fondu
•    motivační a bonusový systém 

Zvláště ve výrobní společnosti má na celkový výsledek hospodaření vliv obrovské množství faktorů. Vyznat se ve všech souvislostech a prezentovat odděleně vliv každého podstatného faktoru na výsledek není snadné. Ale je to možné a u našich zákazníků se to daří.

Zákazníci především oceňují 


Kromě toho, že ucelené controllingové Business Intelligence řešení musí obsahovat všechny podstatné oblasti, musí také postihnout všechny potřebné procesy. Nejedná se pouze o reporting

Reporty je třeba provázaně uspořádat do dashboardů, hodnotících procesů či reportingových map. Je třeba je umístit na portál, vhodně distribuovat, aktivně upozorňovat na výjimky a odchylky v nich obsažené apod. 

Současně je nutné podpořit pohled dopředu – plánování, forecastování, modelování. A plánování není pouze o vstupu dat, ale především o vzájemné provázanosti dílčích plánů prodeje, výroby, nákupu, personálu a jejich promítnutí do celkového finančního plánu.

Pak teprve mohou být manažeři v klidu, že mají všechno pod kontrolou ve svém dashboardu.

GIST Intelligence
Představuje kompletní BI nástroj doplněný o všechny funkčnosti pro controlling. Tím je mezi jinými BI řešeními unikátní a poskytne vám přesnější informace pro vaše úspěšná rozhodnutí.

Celý článek vyšel v časopise IT Systems.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.